07 – 55 30308 corporate@utm.my

Anugerah Citra Karisma 2020

Anugerah Webometrics

Anugerah Penjenamaan

CITRA KARISMA 2021
MAJLIS KECEMERLANGAN DAN PENGHARGAAN UTM 

 

GARIS PANDUAN DAN KRITERIA PENCALONAN ANUGERAH PENJENAMAAN

 

  • LATAR BELAKANG ANUGERAH

  1. Melahirkan pakar dan menggalakkan aktiviti perkhidmatan profesional dalam bidang penjenamaan UTM. 
  2. Menyokong usaha berterusan UTM dalam mengurus reputasi dan penjenamaan universiti ke tahap yang lebih efektif. 

 

  • KATEGORI ANUGERAH

  1. Pusat Tanggungjawab – Jabatan (PTJ)
  2. Individu *kategori baru

  • KATEGORI HADIAH
    Pemenang akan menerima:
    1. Berkumpulan : Trofi, Sijil dan Wang Tunai berjumlah RM3,000.00
    2. Individu : Trofi, Sijil dan Wang Tunai RM1,000.00

 

  • KRITERIA/SYARAT-SYARAT PERMOHONAN

  1. Berkumpulan mewakili PTJ 
  2. Individu mewakili PTJ 

 

  • KAEDAH PENILAIAN DAN PEMARKAHAN (PTJ DAN INDIVIDU)

    Kaedah Penilaian

    Pendekatan semi structure interview (jawatankuasa teknikal anugerah penjenamaan) ke atas seorang wakil fakulti/pejabat/unit/individu yang terlibat dengan aktiviti penjenamaan dan pemasaran peringkat fakulti/pejabat/unit. Penilaian adalah berdasarkan 10 komponen Kuantiti dan 4 komponen Kualiti. 

    KRITERIA PENILAIAN KUALITI

    No. Component Percentage (%) Definition
    1 Web Communications 10 The use of website to attract visitors.
    2 Marketing and Branding 10 Efforts to retain and engage current and new visitors.
    3 Publications (print or digital) 15 Production of branding and marketing related online and offline mass media and new media publications.
    4 Digital Application, Broadcast Media, Emerging Media, Photo & Video 15 The use of digital medium for promotion.
    5 Social Media 10 The use of social media for promotion.
    6 External Relations 10 The use of other methods to reach external & potential clients.
    7 News and Communications (Including UTM Newshub) 10 Articles published in official platforms eg. public newspaper, UTM Newshub.
    8 Trademark and Licensing 5 Effort and initiative related to trademark and licensing.
    9 Academic Prominence 10 Academic Branding and Prominence which cover Research, Teaching and Community Engagement.
    10 Industry Engagement 5 University-industry-community elements

    KRITERIA PENILAIAN KUALITI 

     

    No.

    Component

    Percentage (%)

    1.

    Strategy 

    A strategic plan of action designed to achieve a short-term and long-term or overall aim.

    30

    2.

    Execution 

    The success in carrying out of the plan, order, or course of action.

    20

    3.

    Creativity 

    The use of original ideas to create something; inventiveness.

    30

    4.

    Result 

    Successful in producing a desired or intended result.

    20

Syarat Tambahan Penyertaan

  1. Penyertaan adalah terbuka semua Staf UTM secara berkumpulan dan Individu mewakili PTJ yang berkhidmat dengan Universiti Teknologi  Malaysia dan masih dalam tempoh perkhidmatan semasa permohonan dibuat. 
  1. Penilaian adalah bagi program yang dianjurkan sepanjang 2020 sahaja. Fokus utama yang diberi penekanan adalah bagi usaha penjenamaan yang mengetengahkan nama UTM secara bersama.
  1. Permohonan yang telah lengkap hendaklah dihantar melalui email beserta bahan bukti dalam format pdf. Borang Pencalonan mestilah disahkan oleh Ketua Jabatan/Dekan atau setaraf.
  1. Borang Pencalonan yang telah disahkan oleh Ketua Jabatan perlu dihantar bersama bukti lengkap melalui salinan softcopy dalam format presentation PowerPoint. Penggunaan bahasa inggeris adalah digalakkan. Borang Pencalonan yang telah disahkan hendaklah dikemukakan kepada Urusetia selewat-lewatnya pada 2 April 2021, Jumaat melalui emel sarraaida@utm.my  sebelum jam 5.00 petang.

Kepada :

Urusetia Jawatankuasa Anugerah Penjenamaan
Aras 3, Pejabat Pengarah Hal Ehwal Korporat
Bangunan Canseleri Sultan Ibrahim
(U.P: Puan Sarra Aida binti Romli)
Tel : 
07-5530375
Emel : 
sarraaida@utm.my

  1. Pemenang pada tahun 2018 dan 2019 tidak dibenarkan untuk menyertai pada tahun berikutnya.
  1. Borang yang TIDAK LENGKAP atau LEWAT DITERIMA TIDAK AKAN DIPROSES.
  1. Keputusan Jawatankuasa Panel Penilai Anugerah Penjenamaan adalah MUKTAMAD.
  1. Sebagai urusetia, STAF PEJABAT HAL EHWAL KORPORAT adalah terkecuali dari penyertaan.

 

 

Kaedah Pemarkahan

Pemarkahan adalah berdasarkan kriteria utama seperti berikut (kuantiti) :

Bil. Kriteria (Kuantiti) Markah (%)
1. Web Communications 10
2. Marketing and Branding 10
3. Publications 15
4. Digital Application, Emerging Media, Photo & Video 15
5. Social Media 10
6. External Relations 10
7. News and Communications (including UTM Newshub) 10
8. Trademarks and Licensing 5
9. Academic Prominence 10
10. Industry Engagement  5
Jumlah 100

 

Bil. Kriteria (Kualiti) Markah (%)
1. Strategy  30
2. Execution 20
3. Creativity 30
4. Result 20
Jumlah 100


Pemarkahan bagi bahagian kualiti (50%) dan kuantiti (50%) akan digabungkan menjadi 100%.